Stad Holland gebruikt cookies

Wij (en derde partijen via third-party cookies) gebruiken de cookies om de website te verbeteren en u gerichte informatie te bieden. Als u alle cookies accepteert, geeft u naast de verplichte functionele cookies toestemming voor het plaatsen van analytische cookies en volg cookies.

  • Analytische cookies: meten het gebruik van de website, om de gebruikerservaring te verbeteren en problemen te signaleren.
  • Volg cookies: meten uw internetgedrag en voorkeuren, zodat we gerichte informatie op onze website kunnen aanbieden. Deze cookies kunnen ook op andere websites gebruikt worden.

U kunt uw cookie instellingen altijd later aanpassen via ons cookiebeleid.

Instellen

Vergoeding niet-gecontracteerde zorgverleners

Bij ons kiest u zélf de zorgverlener. Om de zorg voor al onze verzekerden goed en betaalbaar te houden en daarnaast uw keuzevrijheid te garanderen, maken wij met zoveel mogelijk zorgverleners afspraken over kwaliteit en prijs. In het uitzonderlijke geval dat u naar een niet-gecontracteerde zorgverlener gaat, ontvangt u in de meeste gevallen zelf de rekening. Deze kunt u bij ons indienen.

Vergoeding van zorg met wettelijk maximumtarief

Wanneer u naar een zorgverlener of zorginstelling binnen Nederland gaat waarmee wij geen tarieven hebben afgesproken en er geldt een wettelijk maximumtarief, dan vergoeden wij uw behandeling 100% tot maximaal het wettelijk maximumtarief. Dit geldt voor alle zorgsoorten behalve geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en wijkverpleging. 

Wij vergoeden niet-gecontracteerde GGZ tot maximaal de door ons vastgestelde vergoeding en wijkverpleging voor maximaal 75% van het NZa-tarief, bij de GGZ-aanbieders en aanbieders van wijkverpleging die te vinden zijn in onze zorgzoeker. Niet-gecontracteerde zorgverleners dienen wel aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Meer hierover kunt u terug vinden in het vergoedingenoverzicht. Per zorgsoort geven wij u informatie over de desbetreffende voorwaarden.

Als u de GGZ-aanbieder of aanbieder van wijkverpleging niet in onze zorgzoeker kunt vinden, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice. Zij kijken graag voor u na in hoeverre vergoeding mogelijk is.

Vergoeding van zorg met vrije tarieven

Bij die zorgverleners met wie het ons niet lukt om tot afspraken te komen, zult u in de meeste gevallen een nota van de zorgverlener meekrijgen. Deze nota dient u bij ons in en zal door ons vergoed worden, voor zover het gehanteerde tarief van de zorgverlener niet buitensporig hoog is. De regelgeving van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) sluit de vergoeding van excessieve tarieven namelijk uit. Meer hierover kunt u terugvinden in het vergoedingenoverzicht. Per zorgsoort geven wij u informatie over de desbetreffende voorwaarden.

Problemen zelf te betalen bedrag bij ongecontracteerde zorgverleners

Kunt of gaat u niet naar een zorgverlener zonder contract omdat u het bedrag dat u zelf moet betalen te hoog vindt? Ervaart u met andere woorden hinder (een hinderpaal) om naar een zorgverlener zonder contract te gaan? U kunt dan een beroep op de hardheidsclausule voor niet-gecontracteerde zorg doen door een heroverweging in te dienen voor een hogere vergoeding. Meer hierover leest u op de pagina 'Klachten en geschillen'.

Naar boven