Heeft u een vraag?
Bekijk onze veelgestelde vragen of regel direct uw zaken via onderstaande knoppen. Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden? Dan helpen we u graag verder via de verschillende contactmogelijkheden van Stad Holland.
Wilt u het zelf regelen? Dat kan!
Veelgestelde vragen
Bij Stad Holland maken we gebruik van een digitale zorgpas. U kunt deze vinden in de app en vanaf 1 juli 2024 ook op Mijn Stad Holland.
Als u toch graag een fysieke zorgpas wilt ontvangen, dan kan dat ook nog steeds. U kunt deze eenvoudig zelf aanvragen via Mijn Stad Holland. Het is ook mogelijk om een zorgpas aan te vragen via het contactformulier of door te bellen naar 010 - 2 466 480.
De zorgpas van Stad Holland is geldig zolang u verzekerd bent bij Stad Holland Zorgverzekeraar. Op de (digitale) zorgpas vindt u de uiterste geldigheidsdatum.
Het gespreid betalen van het eigen risico doet u in tien termijnen, van februari tot en met november. De eerste termijn (€ 37,50) wordt rond 25 februari automatisch afgeschreven. In de volgende maanden zal het eigen risico rond diezelfde datum automatisch worden afgeschreven. Dit staat los van de betaling voor de premie. Meer informatie over het gespreid betalen van het eigen risico vindt u op de pagina over het gespreid betalen eigen risico.
De meeste geneesmiddelen worden vergoed uit de basisverzekering volgens het Geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS). Er is een recept nodig van uw (huis)arts of medisch specialist. Sommige medicijnen worden alleen vergoed als wij vooraf toestemming hebben gegeven.
Per januari 2024 heeft Stad Holland voor een aantal geneesmiddelen een preferentiebeleid. Wij vergoeden een aangewezen geneesmiddel binnen een groep vergelijkbare geneesmiddelen. Kiest u zelf voor een ander geneesmiddel, dan is er geen recht op vergoeding. Wanneer een geneesmiddel(groep) niet op de lijst met onze preferente geneesmiddelen staat, dan geeft de apotheek een merkloos geneesmiddel aan u mee. Als het voor u medisch niet verantwoord is om een preferent of merkloos geneesmiddel te gebruiken, dan spreken we van medische noodzaak, en wordt een duurder middel wel vergoed.
Geneesmiddelen en de terhandstelling tellen mee voor het eigen risico. Ook geldt er soms een wettelijke eigen bijdrage. Andere middelen, zoals homeopathische geneesmiddelen of anticonceptie, kunnen uit een aanvullende verzekering worden vergoed. Geregistreerde geneesmiddelen die zonder recept verkrijgbaar zijn (zelfzorgmiddelen) worden meestal niet vergoed.
Meer informatie en alle voorwaarden vindt u op de pagina over geneesmiddelen.
Voor verzekerden ouder dan 18 jaar worden tandheelkundige behandelingen niet vergoed uit de basisverzekering, met uitzondering van de volledige gebitsprothese. In geval van bijzondere tandheelkundige situaties kunnen behandelingen, na goedkeuring van ons, eventueel wél worden vergoed. Een eigen bijdrage kan van toepassing zijn. De kosten van de volledige gebitsprothese en bijzondere tandheelkunde tellen mee voor het eigen risico.
De basisverzekering kent geen vergoeding voor kronen, bruggen en orthodontische hulp. Voor de meest voorkomende tandartskosten kunt u zich via een aanvullende verzekering (gedeeltelijk) verzekeren.
U vindt meer informatie op de pagina over tandarts voor volwassenen.
Gaat u binnenkort bevallen? Dan kan het zijn dat u minder kraamzorg krijgt óf dat uw kraamzorg op een andere manier wordt geregeld dan u verwacht. Een vervelende situatie die met name te maken heeft met een tekort aan kraamverzorgenden. Wij geven u graag wat meer informatie over kraamzorg na de bevalling.
Inschrijven bij één kraamzorgorganisatie
Het is belangrijk dat u zich inschrijft bij één kraamzorgorganisatie. Let goed op en schrijf u niet bij meer dan één kraamzorgorganisatie in. Naast dat u een plek bezet houdt voor iemand anders, heeft u ook te maken met annuleringskosten als u de inschrijving opzegt. Die annuleringskosten worden niet vergoed. Als u zich heeft ingeschreven bij een kraamzorgorganisatie krijgt u sowieso 24 uur kraamzorg.
Het kan zijn dat er bij de organisatie van uw keuze geen kraamverzorgende beschikbaar is. Dan krijgt u de zorg die u nodig heeft via een andere kraamzorgorganisatie of wordt kraamzorg soms op een andere manier geregeld, bijvoorbeeld via een kraamhotel. Dit kan per regio verschillen. De kraamzorgorganisatie waar u staat ingeschreven neemt in dat geval contact met u op.
Hulp vanuit eigen kring
Probeer ook zelf wat meer hulp voor thuis in te schakelen. Misschien kan uw partner geboorteverlof aanvragen of kunnen familieleden of vrienden een handje helpen zodra de baby is geboren.
Heeft u vragen of lukt het u niet de kraamzorg te regelen via een kraamzorgorganisatie? Wij helpen u graag. Meld u in dat geval aan voor wachtlijstadvies. U kunt dit eenvoudig aanvragen via Mijn Stad Holland.
Neem contact met ons op
Houd uw verzekerdennummer alvast bij de hand.
Telefoon
Maandag t/m vrijdag 08.00 - 17.30 uur
06 52 84 82 84
Reactie binnen 2 werkdagen
Contactformulier
Reactie binnen 5 werkdagen
Sociale media
Neem contact op via onze sociale media, of kijk er eens rond.
@StadHolland
Reactie binnen 2 werkdagen
X (Twitter)
@StadHolland
Reactie binnen 2 werkdagen
Postadres
Stad Holland Zorgverzekeraar
Postbus 295
3100 AG Schiedam