Stad Holland gebruikt cookies

Wij (en derde partijen via third-party cookies) gebruiken de cookies om de website te verbeteren en u gerichte informatie te bieden. Als u alle cookies accepteert, geeft u naast de verplichte functionele cookies toestemming voor het plaatsen van analytische cookies en volg cookies.

  • Analytische cookies: meten het gebruik van de website, om de gebruikerservaring te verbeteren en problemen te signaleren.
  • Volg cookies: meten uw internetgedrag en voorkeuren, zodat we gerichte informatie op onze website kunnen aanbieden. Deze cookies kunnen ook op andere websites gebruikt worden.

U kunt uw cookie instellingen altijd later aanpassen via ons cookiebeleid.

Instellen

Betalingsachterstand

Misschien kunt u soms een rekening niet betalen of betaalt u een rekening een keer te laat. Voor een keer is dat niet erg. Als u de herinnering die wij u sturen op tijd betaalt of u vraagt een betalingsregeling aan, dan komt u niet in de problemen. Toch is op tijd betalen belangrijk. Het voorkomt stress en extra kosten. Een langere periode uw rekeningen niet betalen heeft namelijk gevolgen.

Wat gebeurt er als u niet betaalt?

Als u niet op tijd betaalt, ontvangt u een herinnering van ons, zonder gevolgen of kosten. Wij vragen u in de herinnering om alsnog binnen 14 dagen te betalen. Betaalt u de herinneringen niet, dan heeft het deze gevolgen.

  • Als wij na de herinnering nog steeds geen betaling hebben ontvangen? Dan schakelen wij de gerechtsdeurwaarder in. U betaalt uw schuld aan hen met de extra kosten die zij in rekening brengen.
  • Betaalt u uw schuld bij de deurwaarder ook niet? Dan start de gerechtsdeurwaarder een dagvaardingsprocedure bij de kantonrechter, waar ook weer extra kosten aan verbonden zijn.
  • Bij een premieachterstand van twee maanden ontvangt u van ons een aankondiging over de regeling  betalingsachterstand zorgpremie. In deze brief informeren wij u over de gevolgen van het langdurig niet betalen en bieden wij u nog een regeling aan voor uw achterstand.
  • Bij een premieachterstand van vier maanden ontvangt u opnieuw een aankondiging over de regeling  betalingsachterstand zorgpremie. Om grotere problemen te voorkomen, adviseren wij u contact met ons op te nemen voor een persoonlijke oplossing.
  • Reageert u niet op onze berichten en betaalt u uw premies zes maanden niet? Dan wordt u aangemeld voor de regeling  betalingsachterstand zorgpremie bij het CAK.

Uw premie niet betalen heeft ook deze gevolgen

  • Heeft u een aanvullende verzekering? Dan wordt die stopgezet, zodra wij de deurwaarder inschakelen. Betaalt u bij de deurwaarder uw schuld binnen twee maanden, dan wordt uw aanvullende verzekering aansluitend hersteld. Doet u dat niet, dan kunt u zodra uw achterstand is afbetaald een aanvullende verzekering aanvragen met administratiekosten van € 12,50 en twee maanden wachttijd.
  • U mag niet van zorgverzekeraar veranderen zolang u een schuld heeft. Ook niet als de incassokosten en rente nog niet zijn betaald. Dit is in de wet bepaald.

Regeling Betalingsachterstand Zorgpremie

Bent u aangemeld bij het CAK? Dan houdt het CAK houdt vanaf dat moment uw premie in. Dit wordt ook wel de bestuursrechtelijke premie genoemd. Deze premie is hoger dan de basispremie die u aan Stad Holland betaalt. Het CAK houdt het bedrag in op uw salaris, uitkering of pensioen. Uw werkgever of uitkeringsinstantie zijn verplicht mee te werken. Als het niet lukt, ontvangt u een rekening van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Betaalt u niet, dan legt het CJIB beslag op uw bezittingen. Naast uw betalingen aan het CAK, moet u ook uw schuld bij Stad Holland en de schuld bij de deurwaarder aflossen.

Voor vragen over de 'regeling betalingsachterstand zorgpremie' en de actuele hoogte van de bestuursrechtelijke premie kunt u terecht op de website van het CAK.

Wanneer wordt u afgemeld bij het CAK?

  • Als u uw volledige achterstand betaalt, inclusief de extra kosten bij de deurwaarder en eventuele eigen risico rekeningen, wordt u afgemeld bij het CAK. Op de eerste van de volgende maand na de betaling van uw schuld, betaalt u weer premie aan ons.
  • Als u een akkoord heeft voor een schuldregeling met een NVVK-lid of u wordt toegelaten tot de WSNP, dan wordt u ook afgemeld door ons.
  • Spreekt u een betalingsregeling af voor uw schuld bij ons en bij de deurwaarder? Dan schorten wij uw aanmelding tijdelijk op. Hier kunt u een verzoek voor indienen. De voorwaarde van deze tijdelijke afmelding is dat uw premies op tijd betaalt en u dus geen herinneringen mag ontvangen. Ook moet u uw schuld blijven afbetalen. Doet u dat niet, dan komt uw tijdelijke afmelding te vervallen.

 

Terug naar 'Informatie over betalen'

Onpartijdig advies bij betaalproblemen

Heeft u onpartijdig advies nodig bij uw betalingsproblemen?

Bel gratis met de Zorgverzekeringslijn.nl op 0800 64 64 644

Of kijk op www.zorgverzekeringslijn.nl

Naar boven