Overlijden van een verzekerde
Als een van uw naasten overlijdt, zijn er veel dingen die geregeld moeten worden. Op deze pagina leggen wij u uit wat de gevolgen zijn voor de zorgverzekering.
Opzeggen van de zorgverzekering
U hoeft zelf de verzekering niet op te zeggen. De gemeente informeert ons als iemand is overleden. Wij beëindigen de zorgverzekering dan met terugwerkende kracht. De einddatum van de zorgverzekering is de dag na het overlijden.
Als iemand in het buitenland overlijdt, raden wij u aan contact met ons op te nemen. Het kan dan namelijk lang duren voordat wij de gegevens van de gemeente ontvangen.
Meerdere mensen op de verzekering
Als degene die is overleden de verzekeringnemer was, dan wordt een andere volwassen medeverzekerde de nieuwe verzekeringnemer. Dit betekent onder andere dat die persoon zelf verantwoordelijk wordt voor de betaling van de premie en het eigen risico. De nieuwe verzekeringnemer ontvangt altijd een nieuw polisblad van ons.
Verrekenen van premie en eigen risico
Premie
Nadat de verzekering is beëindigd, zullen wij de premie opnieuw berekenen. Hierbij kunnen drie situaties voorkomen.
De overledene was de enige op de verzekering
- De te veel betaalde premie automatisch teruggestort op het bij ons bekende rekeningnummer.
- Als de premie nog niet helemaal betaald is, wordt een rekening gestuurd voor de nog niet ontvangen premie.
De verzekeringnemer is overleden en een medeverzekerde wordt verzekeringnemer
- De betaalde premie wordt vanaf de overlijdensdatum van de verzekeringnemer voor alle verzekerden terugbetaald.
- De nieuwe verzekeringnemer ontvangt een rekening voor de premie vanaf de overlijdensdatum van de oude verzekeringsnemer.
De overledene was een medeverzekerde
- De te veel betaalde premie wordt in mindering gebracht op de premie die voor de komende maand moet worden betaald.
- Als de premie nog niet helemaal betaald is, wordt een rekening gestuurd voor de nog niet ontvangen premie.
Eigen risico
Medische kosten die zijn gemaakt, vallen misschien nog onder het eigen risico. Zorgverleners declareren vaak enige tijd na de behandeling. Het kan daarom gebeuren dat er een aantal maanden na het overlijden nog een rekening voor het eigen risico volgt.
Inleveren van hulpmiddelen
Als een overleden verzekerde hulpmiddelen in bruikleen had, dan moeten deze weer ingeleverd worden. U kunt contact opnemen met de leverancier van het hulpmiddel om de verdere afhandeling te bespreken. Als u niet weet wie de leverancier is, kunt u contact opnemen met onze afdeling Declaraties Hulpmiddelen.
U ontvangt altijd een bericht van ons als de overledene een hulpmiddel in bruikleen had.
Hulpmiddelen die eigendom waren van de overledene hoeven uiteraard niet ingeleverd te worden.
Inleveren van overgebleven medicijnen
Medicijnen die over zijn, kunt u inleveren bij de apotheek of als klein chemisch afval wegbrengen bij de milieustraat van uw gemeente. Op deze manier worden ze op een verantwoorde manier verwerkt of vernietigd.
Spoel medicijnen nooit weg door de gootsteen of het toilet. Dit is namelijk zeer slecht voor het milieu.
Zorgrekeningen declareren na overlijden
Soms zijn er zorgrekeningen na het overlijden van een verzekerde. Deze zorgrekening(en) kunt u per post naar ons opsturen. Gebruik hiervoor het declaratieformulier. U vult de gegevens van de overleden verzekerde in en kunt ondertekenen met uw eigen handtekening. Een eventuele vergoeding wordt standaard uitbetaald op het rekeningnummer dat bij ons bekend is. U kunt ook een ander rekeningnummer opgeven waarop uitbetaald moet worden.
Gegevens wijzigen
Contactgegevens
Als u de contactgegevens voor de zorgverzekering van de overledene wilt wijzigen, kunt u dit eenvoudig doorgeven via het contactformulier. U kunt ook telefonisch een correspondentieadres aan ons doorgeven. Na het verwerken van de wijziging, ontvangt u onze post voortaan op het nieuwe adres.
Rekeningnummer
Wij kunnen ons voorstellen dat de rekening van de overledene wordt opgezegd. Als er verder niemand op de verzekering stond, dan kunt u schriftelijk of via het contactformulier een ander rekeningnummer aan ons doorgeven.
Als een medeverzekerde de nieuwe verzekeringnemer wordt, dan kan het rekeningnummer worden gewijzigd in Mijn Stad Holland, via de Mijn Stad Holland-app of telefonisch.