Stad Holland gebruikt cookies

Wij (en derde partijen via third-party cookies) gebruiken de cookies om de website te verbeteren en u gerichte informatie te bieden. Als u alle cookies accepteert, geeft u naast de verplichte functionele cookies toestemming voor het plaatsen van analytische cookies en volg cookies.

  • Analytische cookies: meten het gebruik van de website, om de gebruikerservaring te verbeteren en problemen te signaleren.
  • Volg cookies: meten uw internetgedrag en voorkeuren, zodat we gerichte informatie op onze website kunnen aanbieden. Deze cookies kunnen ook op andere websites gebruikt worden.

U kunt uw cookie instellingen altijd later aanpassen via ons cookiebeleid.

Instellen

Bijzondere optische hulpmiddelen


Als een bril of contactlenzen niet meer voldoende helpen, kunt u gebruik maken van bijzondere optische hulpmiddelen. Hieronder vallen bijvoorbeeld:

  • telescoopbril
  • verrekijkerloep
  • handloep
  • ptosisbril
  • kappenbril

Vergoedingen

Als u een basisverzekering én een aanvullende verzekering heeft bij Stad Holland kijk dan bij beide hieronder voor de totale vergoeding. Let erop dat u voldoet aan de voorwaarden om voor vergoeding in aanmerking te komen.

basisverzekering

Informatie over de vergoeding van de basisverzekering
Vergoeding

100% vergoeding bij gecontracteerde zorg. Afhankelijk van het type hulpmiddel wordt dit in of in geleverd.

Eigen risico

Vergoedingen in tellen mee voor uw eigen risico. Vergoedingen in tellen niet mee voor uw eigen risico Het eigen risico heeft in beide gevallen geen betrekking op kinderen onder de 18 jaar.

Eigen bijdrage

Er geldt een wettelijke eigen bijdrage bij de ptosis- of kappenbril als er een visuscorrectie is verwerkt in de brillenglazen: € 61,- per brillenglas met een maximum van € 122,- per kalenderjaar. In de andere gevallen hoeft u geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Leverancier zonder contract

Bij die hulpmiddelen leveranciers met wie het Stad Holland niet lukt om tot afspraken te komen, zult u in de meeste gevallen een rekening van de leverancier meekrijgen. Deze rekening dient u bij ons in en zal door ons vergoed worden, voor zover het gehanteerde tarief van de leverancier niet buitensporig hoog is. De regelgeving van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) sluit de vergoeding van excessieve tarieven namelijk uit.

aanvullende verzekeringen

Kies hieronder een aanvullende verzekering:

Geen aanvullende vergoeding.

Er is een aanvullende vergoeding opgenomen voor reguliere brillenglazen/contactlenzen.

Er is een aanvullende vergoeding opgenomen voor reguliere brillenglazen/contactlenzen.

Er is een aanvullende vergoeding opgenomen voor reguliere brillenglazen/contactlenzen.

Er is een aanvullende vergoeding opgenomen voor reguliere brillenglazen/contactlenzen.

Kies met de knoppen een aanvullende verzekering.

Geen vergoeding

Brilmonturen, brillenglazen, filterglazen, contactlenzen en eenvoudige hulpmiddelen voor lezen en schrijven zonder medische indicatie vallen niet onder de te verzekeren prestatie. De zorg omvat geen eenvoudige hand- en standloepen en eenvoudige lees- en schrijfbenodigdheden.

Voorwaarden

De eisen om voor vergoeding in aanmerking te komen, hebben we hieronder voor u op een rij gezet. Ook leggen we u uit wat u zelf nog moet regelen.

Vergoedingseisen

De leverancier bezit voor deze hulpmiddelen een relevant en geldig ISO certificaat.

De is afhankelijk van het type hulpmiddel. Dit wordt beoordeeld bij de aanvraag.

Zelf regelen

Om recht te hebben op vergoeding moet uw gecontracteerde leverancier soms vooraf een schriftelijke aanvraag voor u indienen bij Stad Holland. De leverancier is op de hoogte van de contractvoorwaarden en weet wanneer en hoe een aanvraag ingediend moet worden. U kunt bij uw leverancier terecht voor vragen hierover.

Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat, dan bent u zelf verantwoordelijk voor de aanvraag en gelden de voorwaarden van het hulpmiddelenreglement.

Voor herhaling (opnieuw krijgen) van het hulpmiddel hebben wij meestal een nieuwe schriftelijke aanvraag van uw gecontracteerde leverancier nodig. De leverancier is op de hoogte van de contractvoorwaarden en weet wanneer en hoe een aanvraag ingediend moet worden. U kunt bij uw leverancier terecht voor vragen hierover.

Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat, dan bent u zelf verantwoordelijk voor de aanvraag en gelden de voorwaarden van het hulpmiddelenreglement.

Als er iets aan de hand is met uw hulpmiddel, neem dan contact op met de leverancier.

Gecontracteerde leveranciers dienen hun rekeningen direct bij Stad Holland in. Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat, ontvangt u zelf de rekening van de leverancier en dient u deze vervolgens bij ons in. Deze kunt u eenvoudig declareren via de app of Mijn Stad Holland.

Dit is een beknopt overzicht, informatie over alle uitsluitingen en beperkingen kunnen in de voorwaarden geraadpleegd worden.

Naar boven